چهارشنبه ۷ تیر ۱۳۹۶

مدل سازی نفوذ امواج به حوضچه بنادر در نقاط خاص

عدم آرامش حوضچه یک بندر نه تنها موجب جلوگیری از بهره برداری مناسب از پهلوگیرهای آن می­شود بلکه باعث بروز آسیب­های کلان به ضربه گیرها و سازه پهلوگیرها، تولید خسارت های سنگین مالی و عملیاتی و اختلال­های طولانی مدت در بهره برداری خواهد گردید.

مهم­ترین پدیده های فیزیکی که می­توانند فرآیند نفوذ امواج در یک بندر را تحت تاثیر قرار دهند عبارت از تفرق، انکسار، شکست موج، انعکاس موج، زبری بستر و اندرکنش غیرخطی امواج می­باشند. در حال حاضر مدل های ریاضی متعددی برای شبیه سازی انتشار موج در دریا یا بندر وجود دارند که از بین آن­ها از مدل­های ریاضی متعددی برای شبیه سازی انتشار موج در دریا یا بندر وجود دارند که از بین آن­ها از مدل­های مستقیم (phase-resolving model) برای شبیه سازی نفوذ موج به داخل بندر استفاده می­شود زیرا این مدل­ها برخلاف مدل­های غیرمستقیم (phase-averaged model) قادر به محاسبه همزمان تفرق و انعکاس می­باشند. در ادامه بعضی از این مدل­ها معرفی می­شوند.

-­ مدل MIKE21-BW از متداول ترین مدل های مستقیم شبیه سازی امواج می­باشد که بر پایه معادلات پیشرفته بوزینسک توسعه یافته و با توجه به الگوهای عددی به کار رفته الگوهای عددی به کار رفته در آن از توانایی مضاعفی در شبیه سازی پدیده های نزدیک ساحل برخوردار می­باشد.

اطلاعات ورودی لازم برای مدل MIKE21-BW عبارت اند از: هیدروگرافی، لایه تخلخل، لایه اسفنجی و شرایط مرزی می­باشد. همچنین دو خروجی این مدل شامل موارد زیر می­باشد.

-­ نمودارهای دوبعدی که شامل تغییرات لحظه ای تراز سطح آب و مشخصات جریان می­باشند.

-­ نمودارهای دوبعدی که شامل پهنه توزیع ارتفاع موج و یا ضریب آشفتگی امواج هستند.

در این پروژه درصد ناآرامی و نفوذ موج شش بندر آستارا، انزلی، کیاشهر، چمخاله، نوشهر، فریدونکنار و امیرآباد مورد بررسی قرار گرفته شده است.

نتایج بررسی­ها نشان داده است که اگرچه در بیشتر بنادر از جمله نوشهر، چمخاله و آستارا تلاطم امواج در داخل بنادر وجود دارد، ولی در تمامی بنادر ذکر شده در محل پهلوگیری شناورها با توجه به آیین نامه مشکل نفوذ موج ندارند.

 
ن1

نوسانات تراز آب ناشی از انتشار موج به سمت حوضچه بندر